بروز رسانی دی ۱ام, ۱۳۹۷ ۶:۱۰ بعد از ظهر
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۵ مقالات دیدگاهها برای فیلم دیدنی کوتاه چیست؟ بسته هستند
تعریف فیلم جذاب کوتاه
در وهله اول نیازمندشناخت ارزیابی جوانب مختلف ساختاریو در وهله بعدی تعیین اهمیت ی اجتماعیاست. این نوشته تلاش دارد از ابهامهایموجود در تعاریف فیلـم سازان ونظریهپردازان فیلم جذاب کوتاه دوری گزیده بر طبـق واقعیتهای گریزناپذیر موجود،نبعضی واقعگرا به فیلم زیبا کوتاه داشته باشد.احتمالا بتوان این متن را آسیبشناسی فیلم جالب کوتاه تلقی کرد چرا که از نظر نگارنده، فیلم زیبا کوتاه دچار بیماری های کشنده متعددی استکه معرفت آنها جهت نجات آن حیاتی بهنظر میرسد.
لحن بدبینانه این نوشته تنها از سردلسوزی است وگرنه نگارنده به عنوان یکفیلم جالب ساز کوتاه هیچ دشمنیای با این نوعهنر(؟)نداشته و ندارد.
● فیلم جالب کوتاه از چند جنبه قابل ارزیابی است:
۱) زمان:
فیلم جالب کوتاه با توجه به عنوان آن فیلم زیبا یاست دارای طول زمانی کوتاه، از این منظروجه افتراق آن با فیلـم های بلند نیمهبلندآشکار میشود. میتوان طول زمانی آن رااز چند ثانیه تا سی دقیقه در نظر گرفت امامساله میتوان فیلم جالب کوتاه سیدقیقهای رامتصور شد براي چه که اکثریت قریب به اتفاقفیلم جالب های کوتاه تولید شده طول زمانی زیاد کمی (حداکثر پانزده دقیقه) را دارند. ایناندیشه حداقلی که معلوم نیست از کجا به ذهنفیلم دیدنی سازان رخنه کرده است سبب موارد بسياري است که در تحلیل جنبههای دیگربه آن خواهیم پرداخت.
۲) عوامل:
آنچه در رابطه با عوامل فیلم جذاب کوتاه بهذهن میآید یک دستگاه دوربین به همراهعده معدودی عوامل است که این عوامل دراکثر موارد صفت تازهکار را یدک میکشند.واقعیت آن است که فیلم دیدنی کوتاه مختصافرادی است که در ابتدای راه سینما هستند و این خود بدان مفهوم است که فیلم جذاب کوتاهپلکانی جهت صعود به عرصه فیلم جالب سازیبلند و حرفهای است. هر چند فیلـم سازان ونظریهپردازان فیلم زیبا کوتاه بشدت این مسئلهرا رد میکنند ولی تناقضات موجود میانادعاهای آنان واقعیتهای موجود، قویاًنشانگر این مساله است. کوچ فیلم جالب سازانخوب فیلم جالب کوتاه به عرصه فیلـم حرفهای،کوچی که همیشه بیبازگشت بوده استمؤید این نظر است. دلایل این امر را در جایدیگر این مطلب عنوان خواهم کرد.
در عنوانبندی اکثرا فیلم جالب های کوتاه،فیلم جالب نامـه نویسی، کارگردانی، تدوین گاهحتی فیلم زیبا برداری بر عهده یک نفر قرارگرفته است. این امر نشانگر آن است کهظاهراً بحث تخصص در یکی از رشتهها درعرصه فیلم زیبا کوتاه کلاً مردود شناخته شدهاست. اکثرا ما فیلم زیبا سازان به دلایلی که در پیخواهد آمد، علاقه داریم تمام کارهای فنی وغیرفنی فیلـم را خودمان انجام دهیم.
یکی ازدلایل این مسئله درک سطحی و غلط ما ازنظریه مؤلف است که ما را وامیدارد تمامکارهای یک فیلم زیبا را از فیلم زیبا نامـه گرفته تاتدوین، خودمان بر عهده بگیریم و به اینطریق حس کنیم که فیلم دیدنی تولید شده دقیقاًمتعلق به فرد ماست.
در حالی که هیچیک از نظریهپردازان و فیلم دیدنی سازان تئوریمولف چنین ادعایی نداشتهاند. دلیل دیگرعدم وجود عوامل کارشناس در رشتهایویِژگزینشه است. وقتی من به عنوان کارگردان بهاین مسئله فکر میکنم که فلان فردی کهتدوین میکند تخصصش در میزان من و درخوشبینانهترین حالت کمی بیشتر از مناست. به این نتیجه میرسم که خودمشخصاً این کار را بر عهده بگیرم.
از سویدیگر، در عرصه فیلم دیدنی کوتاه فردی بیشترینارزش را دارد (احتمالا خوبتر باشد که عبارت امرا تصحیح کنم: تنها کسی که ارزش را دارد)کارگردان است و دیگران از فیلم جالب نامـه نویسگرفته تا صدابردار و… نقش سیاهی لشکررا دارند.
همین امر سبب میشود که تعدادکارگردانان فیلم دیدنی کوتاه به گونهای غیرقابلباور بیشتر از عوامل دیگر باشد ًکدام از ما میتوانیم مثلاً تدوینگر فیلم جالب کوتاهی را نام ببریم که کارش تنها تنها تدوین باشد. عملکرد مسئولین امر هم مزیدبر علت است.
در جشنواره انجمن TV جوان به غیر از کارگردان دیگر عواملفیلم جذاب ها هیچ جایزهای دریافت نمیکنند چراکه اساساً جایزهای جهت آنها در نظر گرفتهنشده است یا در همین جشنواره تازهتأسیس «سونی»، که شعار آن خود ببهتر ینشانگر نحوه اندیشه برگزارکنندگان آن است:با کیفیت ترین کارگردان مناسب دریافت جایزهاست.
یعنی در فیلـم کوتاه شاید تدوینخوب نظر ما را جلب نماید ولی تدوینگر بهچشم نمیآید، احتمال دارد فیلم جذاب برداری فیلم جذاب چشم ما را بنوازد اما شخص فیلم زیبا بردارهرگز دیده نمیشود. پیآمد این امر هجوم تمام به سمت کارگردانی است پیآمد آنهم ضعف چشـم گیر فیلم دیدنی نامـه ، تدوین،فیلـم برداری در نهایت هم خود کارگردانیاست.
واقعا ً اگر از منظر عوامل به فیلـم کوتاهنگاهي بکنیم به چه نتیجهای میرسیم؟ فیلـم کوتاه یعنی دوربین و یک عده آدم کهتعدادشان هر چقدر کمتر باشد خوب است،فیلـم کوتاه به مفهوم جلوههای برای صفر،جلوههای رایانه ی صفر، فیلـم کوتاه یعنیقهر با تکنولوژی، فیلم جالب کوتاه یعنی چند نفرآدم که هر چقدر تعدادشان کمتر باشد بهتراست.
۳) مخاطب:
فیلم دیدنی کوتاه به جز ما (دستاندرکارانفیلم زیبا کوتاه) مخاطب دیگری ندارد. منظورماز مخاطب انبوه آدم هایی است متعلق بهسن طبقات مختلف.
مخاطب از فیلم زیبا کوتاه گریزان است. چرا؟چون فیلـم کوتاه فاقد یکی از عناصر ذاتیهنر است. مخاطب به چه چیزی احتیاج داردتا فیلم جذاب ی را تحمل نماید ؟ لذت، این دقیقاً آنچیزی است که فیلم دیدنی کوتاه از یاد برده است.
داستان و شخصیت عناصری هستند کهمخاطب را جذب میکنند.
جریان به مفهوم آنچیزی که یقه تماشاگر را بگیرد رویصندلی بنشاند فرد همان فردی است که تماشچنانچه با او همذاتپنداریمیکند. با او میخندد، گریه میکند. خشمگین میشود و…. و این دو عنصر(داستان شخصیت ) در فیلم جالب کوتاه یافتنمیشوند به همین خاطر فیلم زیبا کوتاه ازنظر مخاطب عام یعنی هیچ. یعنی عرصهایکه عدهای اندیشه ات کلی کلیشهای اکثرا ٌ مبهم خود را به ناشیانهترین وجه ارائهمیدهند. فیلـم کوتاه نوعی اندیشهنگاریابتدایی است. کدام فیلـم کوتاهی خنده بر لبما آورده است؟ کدام فیلم جذاب کوتاهی غمگینمانکرده یا به هیجانمان آورده است؟ عاشقکدام شخصیت فیلم جالب کوتاه شدهایم باکدامشان همذاتپنداری کرده ایم و ازکدامشان متنفر شدهایم. وقتی جریان وفرد نداشته باشیم می بایست قید مخاطب رابزنیم. وقتی مخاطب نداشته باشیم انگارکه فیلم جالب ی نساختهایم. چون فیلم زیبا ی که دیدهنشود انگار که اصلاً وجود ندارد، چون هنربدون مخاطب یعنی هیچ.
۴) محتوا:
فیلـم های تولید شده را نگاه کنیم. چهمیبینیم؟ فکر، پیام، شعار و انتزاع. اینها آنچیزهایی هستند که فیلم جالب کوتاه را اشباعکرده اند. تشبیه ها و استعارههای مغلق ومغلط، محیط فیلـم کوتاه را مسموم کرده اند.بعضی حتی خودمان نیز از ابهاماستعارههایمان سرگیجه میگیریم. ایجازما گاه به میزانی میرسد که دیگر چیزی برای دیدن نمیماند.
فیلم زیبا کوتاه عاری از احساس است چرا کهما فکر میکنیم همین که نشان دهیم پدرکسی مرده، کار تمام است و نمیدانیم کهانتقال حس یکی از بنیانیترین وظایفهنر است.
در فیلم جذاب کوتاه از گرمای احساس خبرینیست ما فضای فیلـم کوتاه صد درجه زیرصفر است.
محتوای فیلم زیبا کوتاه فقط اندیشههایابتدایی ماست معلوم نیست ما که بهاقتضای سنمان، در ابتدای راهیم چگونه میخواهیم انتهای راه را به دیگران نشانبدهیم. میخواهیم در عرض پنج دقیقه جهان و بشریت را نجات دهیم، غافل از اینکه فردی که باید نجات یابد خود ما هستیم که در دامکوتهفکری خودبزرگبینی گرفتارشدهایم.
۵) سرمایه:
فیلم زیبا کوتاه یعنی اینکه از هیچ فیلم زیبا بسازیم. عوامل و بازیگـران را از میاندوست و آشنا انتخاب کنیم. لوکیشنها رامحدود به چهاردیواری خانه خودمان یاهمسایهمان بکنیم، مواد خام را به حداقلبرسانیم و زمان را در محدوده یک الی سهروز متوقف سازیم. فیلم زیبا کوتاه یعنی اینکه باجیب خالی فیلـم بسازیم. چرا؟ چون فیلم زیبا کوتاه سرمایه برگشتی ندارد، چون فیلـم کوتاه حرفه ما نیست، تفننی است که هر چهکم نرخ تر باشد، خوب است.
۶) موقعیت اجتماعی:
فیلـم سازان فیلم زیبا کوتاه هیچگونهموقعیت و اعتبار اجتماعی نیستند. یکفیلم جذاب ساز خوب فیلم جالب کوتاه معنایی ندارد. ً چه فرق ی وجود دارد بین یکفیلم جالب ساز خوب فیلـم کوتاه و یک فیلـم ساز بدفیلـم کوتاه؟ فیلم زیبا ساز بهتر ی به کجا میرسدکه فیلـم ساز بد هم بخواهد خودش را به آنجابکشاند؟ ترقی و پیشرفت در فیلم جذاب کوتاهمسئلهای کاملاً ذهنی است چرا که بایستی پلکانی جهت صعود وجود داشته باشدوگرنه پیشرفت معنیش را از دست میدهد.جشنواره هرگز کافی نیست براي چه که یکهنرمند جایزه خودش را از اجتماع بگیردوگرنه یک چک میلیونی یک تندیس وتشویقهای دویست، سیصد آدم فقط غرورکاذب را در پی دارند و روح هنرمند راسیراب نمیکنند.
به همین دلیل است که تا تقی به توقیمیخورد و کوره راهی باز میشود،فیلم دیدنی ساز فیلم جالب کوتاه به سر خود را به وادیفیلم زیبا بلند پرتاب میکند تا با مخاطب واقعیروبرو شود.
… در نتیجه فیلم زیبا کوتاه هیچ تعریفی رابرنمیتابد. فیلم دیدنی کوتاه شیر بییال و دم استکه توجیه هستیشناختی ندارد. آششلهقلمکاری است که ظاهراً تنها و تنها بهمذاق سازندگانش خوش میآید و با ایناوصاف فیلـم کوتاه به جایی نخواهد رسید.
اما معتقدم که میتوان از این وضعاسفانگیز رهایی یافت. آشتی با مخاطبعام فقط راه نجات است و جهت رسیدن بهاین مقصود فیلـم کوتاه می بایست در ماهیت خوددست به تغییراتی بزند.
تماشاگر و مخاطب عام چنانچه از پول وزمان خود هزینه میکند، در عوض خواستارلذت خوشگذرانی است و لذت نتیجهمصرف از داستان فرد .
چنانچه بتوانیم مخاطب عام را جذب کنیم،اکران خوب ی خواهیم داشت، اکران موفق همچنین ارضای روح هنرمند برگشتسرمایه را در پی دارد برگشت سرمایه بهمفهوم امکان سرمایهگذاری است. با ورودسرمایه راه جهت کار افراد متخصصباز میشود که پی آمد آن هم افزایش سطحکیفی فیلم زیبا ها خواهد بود که این خود اکرانخوب ی را بیشتر از پیش تضمین خواهد کرد.
فیلـم کوتاه میتواند همچون داستانکوتاه و فیلم زیبا کلیپها جایی برای خود در دلمخاطب عام باز نماید به شرط آنکه در وهلهاول مخاطب عام را هدف بگیرد و در وهله بعد دلمشغول مخاطب ویِژگزینشه نیز باشد.
این راهی است پر از سنگلاخ اما حتمـا ًپیمودنی است.
اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۵ دیدگاهها برای نقد ارزیابی فیلم دیدنی Deadpool (ددپول) بسته هستند